آرشیو مطالباحمدالحسنبیانات و مطالب برگزیده یمانی

آیا وزیر امام مهدی (ع) هاشمی است؟

آیا یارانش برتر از یاران رسول خدا (ص) هستند؟

عنوان بحث : آیا وزیر امام مهدی (ع) هاشمی است؟
نویسنده : احمدالحسن وصی و رسول امام مهدی (ع)
موضوع : ویژگی‌های وصی امام مهدی (ع) و یارانش
زبان : فارسی و عربی (دوزبانه)
تعداد صفحات : 7
فرمت : pdf + word
تاریخ : 2004 میلادی
منبع : بخسی از کتاب متشابهات جلد سوم سوال 80

متن نوشتاری : 

بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صل على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً

سؤال/ 80: وزير الإمام المهدي محمد بن الحسن (ع) وخليفته ووصيه هل يكون هاشمياً، أم غير هاشمي؟ وأصحاب الإمام المهدي (ع) هل هم أفضل من أصحاب رسول الله (ص) وأصحاب الأئمة (ع) وأصحاب الحسين (ع)، أم أنّ أصحاب الحسين (ع) أفضل منهم؟
الجواب: وصي الإمام المهدي (ع) لابد أن يكون هاشمياً من ذرية علي وفاطمة، بل ولابد أن يكون من ذرية الحسين (ع) بالخصوص، بل ولابد أن يكون من ذرية الإمام المهدي محمد بن الحسن (ع) أكيداً وقطعاً لا غير؛ لأن نور الخلافة والوصاية انتقل إلى صلب الإمام المهدي محمد بن الحسن (ع)، فلابد أن ينتقل هذا النور إلى وِلدِه وذريته قطعاً، ويظهر فيمن شاء الله أن يظهره فيه، فيجعله وصياً للإمام المهدي(ع).

پرسش 80: آیا وزیر امام مهدی محمد بن الحسن(ع) و جانشین و وصیّ او، هاشمی است یا غیر هاشمی؟ و آیا اصحاب امام مهدی(ع) برتر از اصحاب رسول خدا(ص) و اصحاب ائمه(ع) و اصحاب امام حسین(ع) هستند، یا اینکه اصحاب حسین(ع) از آنها برترند؟
پاسخ: وصیّ امام مهدی(ع) باید هاشمی از فرزندان علی و فاطمه باشد، حتی باید به خصوص از فرزندان امام حسین(ع) باشد، و حتی قطعاً و اکیداً باید از ذریه و فرزندان امام مهدی(ع) محمد بن الحسن(ع) باشد و لاغیر؛ چرا که نور خلافت و وصایت به صلب امام مهدی(ع) محمد بن الحسن(ع) منتقل شد، پس این نور قطعاً و یقیناً باید به فرزندان و نسل او منتقل گردد و در آن کس که خداوند بخواهد ظاهر گرداند، ظاهر می‌شود و او را وصیِ امام مهدی(ع) قرار می‌دهد.

وورد في الروايات أنّ بعد الإمام المهدي (ع) اثنا عشر مهدياً وهم من ولده (ع) كما ورد في دعاء (اللهم أدفع عن وليك …) المروي عن الإمام الرضا (ع) حيث يقول الإمام (ع): (اللهم أعطه في نفسه وأهله وَوَلَدِه وذريته وأمته وجميع رعيته ما تقرّ به عينه، وتسرّ به نفسه وتجمع له ملك المملكات كلها). وفي الصلاة المروية عن الإمام المهدي (ع): (… وصل على وليك وولاة عهدك، والأئمة من ولده، ومدّ في أعمارهم، وزد في آجالهم، وبلغهم أقصى آمالهم ديناً ودنياً وآخرة). وكل هؤلاء هم آباء وأبناء ليس فيهم إخوة، فكما ورد في الحديث عن أهل البيت (ع): (إنّ الإمامة لا تجتمع في أخوين بعد الحسن والحسين عليهما السلام)، وهؤلاء الاثنا عشر مهدياً هم أئمة هدى ومهديون، ولكن ليسوا كالأئمة من آل محمد عليهم صلوات الله. وبعد الإمام المهدي (ع) بهؤلاء المهديين الاثني عشر تبقى الأرض، ولولاهم لساخت بأهلها، كما ورد في الروايات عن أهل البيت (ع) أنه: (لو خليت الأرض من إمام لساخت بأهلها)، فهم بعد الإمام المهدي (ع) الحجة البالغة لله سبحانه وتعالى، والأحاديث فيهم كثيرة:

در روایات وارد شده است که پس از امام مهدی(ع) دوازده مهدی می‌باشد که از فرزندان او هستند. همان طور که در دعای (خداوندا! دفع کن از ولیّ‌ات….) که از امام رضا(ع) روایت شده آمده است، آنجا که امام(ع) می‌فرماید: (خداوندا! به او عطا کن در وجودش و اهلش و فرزندان و نژادش و امّت و همه‌ی رعیتش، چیزی که چشمش را به آن روشن کنی، و وجودش را به آن خوشحال نمایی، و برای او گردآور، فرمانرواییِ همه‌ی مملکت‌ها را).[1] و در صلوات روایت شده از امام مهدی(ع) آمده است: (… و بر ولیّت و زمام‌داران پایبند به عهدت و امامان از فرزندانش صلوات و درود فرست، و بر عمرشان بیافزا و بر طول حیاتشان فزونی بخش، و به نهایت آرزوهای دینی و دنیوی و اُخرویشان برسان).[2] و همه‌ی آنها پدران و پسران هستند و در آنها برادری وجود ندارد، همان گونه که در حدیث از اهل‌بیت (ع) آمده است: (پس از حسن و حسین (ع) امامت بین دو برادر جمع نمی‌شود).[3] و این دوازده مهدی، امامانی هدایتگر و هدایت شده هستند، ولی همانند ائمه از آل محمد که سلام و صلوات خداوند بر ایشان باد، نمی‌باشند. پس از امام مهدی(ع)، به واسطه‌ی این مهدیّون دوازده‌گانه زمین بر جای می‌ماند و اگر آنها نباشند زمین اهلش را فرو می‌برد؛ همان طور که در روایات اهل‌بیت (ع) آمده است: (اگر زمین از امام خالی شود، اهلش را فرو می‌برد).[4] بنابراین آنها پس از امام مهدی(ع) حجت بالغه‌ی خداوند سبحان و متعال هستند و احادیث در مورد آنها بسیار است:

منها: عن أبي بصير، قال: (قلت: للصادق جعفر بن محمد (ع): يا بن رسول الله (ص) سمعت من أبيك أنه قال: يكون بعد القائم اثنا عشر إماماً. فقال: إنما قال اثنا عشر مهدياً ولم يقل اثنا عشر إماماً، ولكنهم قوم من شيعتنا يدعون الناس إلى موالاتنا ومعرفة حقنا).

از جمله: ابو بصیر می‌گوید: به امام صادق جعفر بن محمد(ع) عرض کردم: (ای پسر رسول خدا! من از پدرت شنیدم که می‌فرمود: پس از قائم، دوازده امام می‌باشد. امام صادق(ع) فرمودند: ایشان (ع) فرمود دوازده مهدی و نگفت دوازده امام! ولیکن آنها گروهی از شیعیان ما هستند که مردم را به موالات و دوستی ما و شناخت حق ما دعوت می‌کنند).[5]

وعن الصادق (ع) عن آبائه عن أمير المؤمنين (ع)، قال: (قال رسول الله (ص) في الليلة التي كانت فيها وفاته لعلي (ع): يا أبا الحسن أحضر صحيفة ودواة، فأملى رسول الله (ص) وصيته حتى انتهى إلى هذا الموضع، فقال: يا علي إنه سيكون بعدي أثنا عشر إماماً ومن بعدهم إثنا عشر مهدياً، فأنت يا علي أول إلاثنا عشر إمام … وساق الحديث إلى أن قال: وليسلمها الحسن (ع) إلى ابنه محمد المستحفظ من آل محمد (ص) فذلك إثنا عشر إماماً، ثم يكون من بعده اثنا عشر مهدياً، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها إلى ابنه أول المهديين له ثلاثة أسامي: اسم كأسمي واسم أبي وهو عبد الله وأحمد والاسم الثالث المهدي، وهو أول المؤمنين).

از امام صادق(ع) از پدرانش از امیرالمؤمنین (ع) نقل شده است که فرمود: (رسول الله (ص) در شبی که وفاتش واقع شد به علی(ع) فرمود: (… یا اباالحسن صحیفه و دواتی حاضر کن. و پیامبر خدا(ص) وصیتش را املا فرمود تا به این جا رسید که فرمود: یا علی پس از من دوازده امام خواهند بود و پس از آنها دوازده مهدی(ع) هستند، یا علی تو نخستین دوازده امام هستی‌…. و سپس حدیث را ادامه می‌دهد تا آنجا که می‌فرماید: و حسن(ع) آن را به فرزندش، محمد، مستحفظ از آل‌محمد (ع) تسلیم کند و ایشان دوازده امام می‌باشند و سپس دوازده مهدی(ع) بعد از او می‌باشد. پس اگر وقت وفاتش رسید، خلافت را به فرزندش نخستین مهدیین تسیلم کند که سه نام دارد، نامی مانند نام من و نام پدرم که عبدالله و احمد است، و نام سوم مهدی است و او اولین ایمان‌آورنده می‌باشد).[6]

وعن الصادق (ع): (إنّ منا بعد القائم (ع) إثنا عشر مهدياً من ولد الحسين (ع)) . وهذا القائم هو الإمام محمد بن الحسن المهدي (ع). وعن الصادق (ع)، قال: (إنّ منا بعد القائم أحد عشر مهدياً من ولد الحسين (ع)). وهذا القائم في هذه الرواية ليس الإمام المهدي محمد بن الحسن (ع)، بل هو وزيره ووصيه وأول المهديين من بعده؛ لأن بعد الإمام المهدي (محمد بن الحسن (ع)) اثنا عشر مهدياً من ولده متسلسلين ذرية بعضها من بعض، وبعد أول هؤلاء الاثني عشر مهدياً أحد عشر مهدياً من ولده متسلسلين ذرية بعضها من بعض. والحمد لله وحده أولاً وآخراً وظاهراً وباطناً، ولعنة الله على إبليس وجنده من الأنس والجن ولعنة الله على أعداء آل محمد من الأولين الآخرين، ولعنة الله على أعداء الإمام المهدي (ع)، ولعنة الله على أعداء ولد الإمام المهدي (ع)، ولعنة الله على أعداء أنصار الإمام المهدي (ع).

و از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمود: (از ما پس از قائم(ع) دوازده مهدی از نسل حسین(ع) است)[7]؛ و این قائم، همان امام محمد بن الحسن المهدی(ع) می‌باشد. و از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمود: (از ما پس از قائم، یازده مهدی از نسل حسین(ع) است)[8]؛ و قائم در این روایت، امام مهدی محمد بن الحسن(ع) نیست، بلکه وزیر و وصیّ آن حضرت و نخستینِ مهدیّینِ پس از او می‌باشد؛ چرا که پس از امام مهدی (محمد بن الحسن(ع)) دوازده مهدی از نسل او ، نسل اندر نسل، یکی پس از دیگری می‌باشند و پس از اولین این مهدییّن دوازده‌گانه، یازده مهدی سلسله‌وار از نسل یکدیگر می‌باشند. و حمد و سپاس تنها از آنِ خداوند است، اول و آخر و ظاهر و باطن، و لعنت خدا بر ابلیس و ارتش او از انس و جن، و لعنت خداوند بر دشمنان آل محمد از اولین و آخرین، و لعنت خدا بر دشمنان امام مهدی(ع)، و لعنت خدا بر دشمنان فرزندان امام مهدی(ع)، و لعنت خدا بر دشمنان انصار امام مهدی(ع) باد!

أما بالنسبة لبقية أصحاب الإمام المهدي (ع) الثلاث مائة وثلاثة عشر، فهم: صفوة الخلق منذ أن خلق الله آدم إلى أن تقوم الساعة، وكما قال عنهم سيد الموحدين وأمير المؤمنين (ع) ما معناه: (بأبي وأمي هم من عدةٍ أسماؤهم في السماء معروفة، وفي الأرض مجهولة، لا يسبقهم الأولون بعمل، ولا يلحقهم الآخرون). وهم قطعاً أفضل من أصحاب رسول الله، وأفضل من أصحاب الحسين (ع)، بل كما ورد في الرواية عنهم (ع): يمرّون هؤلاء الثلاث مائة وثلاثة عشر وهم أمة محمد (ص) يوم القيامة فتقول الأمم: إنّ هؤلاء كلّهم أنبياء. وقال عنهم رسول الله (ص) شوقاً إليهم: (اللهم لقّني أخواني). وبكى لأجلهم جعفر بن محمد الصادق (ع) ودعا لهم قبل أكثر من ألف سنة، وتمناهم لوط النبي (ع) قبل آلاف السنين. وإن الأرض التي يمرّون عليها لتفتخر بهم وتتباهى بسيرهم عليها. فطوبى لهم وحسن مآب، وهذا هو الشرف العظيم والفضل الجسيم، أسأل الله أن يجعلني من أوليائهم وأنصارهم، وممن يجاهد معهم لإعلاء كلمة الله سبحانه وتعالى.

اما در خصوص بقیه‌ی یاران امام مهدی(ع) که سیصد و سیزده نفرند؛ آنها برگزیدگان خلق از زمانی که خداوند آدم را آفرید تا آنگاه که قیامت برپا شود، می‌باشند؛ و همان طور که سید الموحّدین و امیرالمؤمنین (ع) در مورد آنها به این مضمون فرموده است: (پدر و مادرم به فدایشان! آنها عده‌ای هستند که نام‌هایشان در آسمان معروف است و در زمین گمنام‌اند، نه پیشینیان بر آنها سبقت می‌گیرند و نه پسینیان به آنها می‌رسند).[9] آنها قطعاً برتر از اصحاب پیامبر خدا و برتر از اصحاب امام حسین(ع) می‌باشند و حتی همانطور که در روایت از اهل‌بیت (ع) درباره‌ی آنها آمده است: این سیصد و سیزده نفر که امّت محمد(ص) می‌باشند، روز قیامت عبور می‌کنند، در حالی که امّت‌ها می‌گویند: اینها همگی پیامبرند.[10] رسول خدا(ص) از روی اشتیاق به دیدارشان، درباره‌ی آنها فرمود: (خداوندا! برادرانم را به من بنمای)[11]؛ و جعفر بن محمد صادق(ع) بیش از هزار سال پیش، برایشان گریست و دعا فرمود[12]، و هزاران سال پیش، لوطِ پیامبر(ع)، آنها را تمنّا نمود[13]، و زمینی که آنها بر آن گذر می‌کنند بر آنها افتخار می‌کند و به عبور کردنِ آنها، فخرفروشی می‌کند.[14] پس خوشا به حالشان و چه سرانجام نکویی دارند، و این همان شرف عظیم و فضل سترگ است. از خداوند مسئلت می‌نمایم که مرا در زمره‌ی اولیا و انصار آنها و از کسانی که همراه آنها در راه اعتلای کلمه‌ی الله سبحان و متعال جهاد می‌کنند، قرار دهد.

***

دانلود فایل : pdf word


[1] – مصباح المتهجد : ص411.

[2] – غيبة الطوسي : ص281 ح238.

[3] – الكافي : ج1 ص286 ح4 .

[4] – عيون أخبار الرضا (ع) : ج2 ص246، مختصر بصائر الدرجات : ص9.

[5] – كمال الدين وتمام النعمة : ص358.

[6] – غيبة الطوسي : ص150 ح111، مختصر بصائر الدرجات : ص39، بحار الأنوار : ج53 ص148.

[7] – مختصر بصائر الدرجات: ص 182؛ بحار الانوار: ج 53 ص 148. و احادیث در شناسانیدن مهدیّون(ع) پس از امام مهدی(ع) به مردم بسیار زیاد هستند که نزدیک به پنجاه حدیث را گرد آورده‌ام و در کتاب «مهدیّون در حدیث اهل بیت) (یکی از انتشارات انصار امام مهدی(ع)) 33 حدیث را نگاشته‌ایم؛ به آن رجوع نمایید.

[8] – غيبة الطوسي : ص478 ح 504 ، بحار الأنوار : ج53 ص145.

[9] – نهج البلاغة : ص126 / الخطبة 187.

[10] – در مسند احمد جلد 1 صفحه‌ی 282: (… گفت: پس می‌گوید: محمد(ص) خاتم پیامبران آن روز حاضر می‌شود و تمامی گناهان گذشته و آینده‌اش آمرزیده می‌شود. رسول خدا(ص) می‌فرماید: (به سوی من بیاوریدشان). گویند: ای محمد، ما را نزد پروردگارت شفاعت کن. پس گویم: من از آنها هستم تا اینکه خداوند عزّوجل به آنکه بخواهد و راضی باشد، اجازه فرماید. پس آن هنگام که خداوند تبارک و تعالی اراده فرماید خلقش را جدا نماید، منادی ندا دهد: احمد و امّتش کجایند؟ که ما آخرینِ اولین هستیم؛ ما آخرین امّت‌ها هستیم که اول از همه محاسبه می‌شویم. پس امّت‌ها از جلوی راه ما کنار روند و ما در اثر پاکی، سپیدرویان عبور کنیم در حالی که امّت‌ها گویند: گویا این امّت، جملگی پیامبرند!….).

[11] – تحصین ـ ابن فهد حلی: ص 23؛ و از منابع اهل سنّت: معجم أوسط طیرانی: ج 5 ص 341؛ سنن کبری بیهقی: ج 1 ص 82.

[12] – کافی: ج 1 ص 402 ح 5.

[13] – حق تعالی درباره‌ی لوط می‌فرماید: (قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ) (لوط گفت: کاش در برابر شما قدرتی می‌داشتم يا می‌توانستم به رکن شدید پناه ببرم) (هود: 80). از ابو عبد الله(ع) درباره‌ی این سخن حق تعالی: (کاش در برابر شما قدرتی می‌داشتم) روایت شده است: (قُوَّةً: قائم، و رُكْنٍ شَدِيدٍ: سیصد و سیزده نفر). بحار الانوار: ج 21 ص 158.

[14] – از ابا جعفر(ع) روایت شده است که فرمود: (گویا یاران قائم(ع) را می‌بینم که بر شرق و غرب عالم مسلّط شده‌اند و هیچ چیزی نیست مگر آنکه از آنها فرمان می‌برد، حتی وحوش زمین و پرندگان آسمان، در هر چیزی رضایت آنها را می‌خواهند، تا آنجا که قسمتی از زمین بر قسمت دیگر مباهات می‌کند و می‌گوید: امروز مردی از یاران قائم(ع) بر من عبور کرد). کمال الدین و تمام النعمة: ص 673.

 

مطالب مرتبط :
دانلود بیانیه‌های سید احمدالحسن (ع)
دانلود خطبه‌ها و سخنرانی‌های سید احمدالحسن (ع)
دانلود کتاب‌های سید احمدالحسن (ع)
دانلود کتاب متشابهات

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن